onsdag 25. februar 2009

Lærernes IKT-bruk og kompetanse ved Sunndal vgs




Alle lærere har bærbar pc












Hvordan er det med lærernes IKT-bruk og kompetanse ved Sunndal vgs?



Mitt inntrykk er som følger:


Lærernes bruk av IKT/digitale verktøy
Alle lærerne bruker IKT daglig til administrative oppgaver (e-post, fraværsføring, ordensmerknader, karaktersetting, ukeplaner...), men omfanget varierer noe.

De fleste lærere bruker IKT som verktøy i undervisningen. De mest brukte redskapene er Classfronter til informasjon for elevene og presentasjonsprogram. Flere lærere bruker Fronter også til innlevering av oppgaver. De fleste lærerne bruker også fagspesifikke dataprogrammer og nettsteder (IKT-basert språklab., NDLA,...)

Videokamera og Wiki er brukt til en viss grad.

Alle lærere bruker mobiltelefon. Telefonenen brukes til kommuniskasjon med både elever og foresatte i skoletiden og utenom skoletiden.

Lærernes grunnleggende IKT-kompetanse – status?
Lærerne ved skolen har gjennomgående godt akseptabele kunnskaper, ferdigheter og holdninger til bruk av IKT.

Den grunnleggende kompetansen er kartlagt. De aller fleste er sertifisert som e-borger, noen har tatt datakortet.

Kompetansen er noe varierende, særlig på kunnskaper og ferdigheter, men kompetansen er økende og har vært økende særlig de siste tre årene.

Lærerne har gjennomgående svake kunnskaper og ferdigheter i bruk av Web 2.0 (facebook, blogg, Wiki...), selv om det er en håndfull unntak med akseptabel kompetanse.

Lærerne har en tradisjonell voksenholdning til IKT. Den sosiale bruken av IKT er ikke så viktig som for elevene. Boka er den viktigste kunnskapskilden. Tradisjonelle holdninger for rett og galt gjelder i all hovedsak (f.eks er det for de fleste ikke ok å laste ned musikk uten å betale for det).

Lærernes pedagogiske IKT-kompetanse – status?
Den grunnleggende pedagogiske IKT-kompetansen er akseptabel, men varierende. De fleste lærere bruker pedagogisk programvare eller nettsteder med pedagogisk tilrettelegging som feks LOKUS.

Fagspesifikk programvare og fagspesifikke nettsteder brukes. Den pedagogiske kompetansen i bruk av Web2.0 er svak.

Kompetansehevingsplan for lærere – hva finnes?
Vi har ikke en egen plan, men har gjennomført en omfattende kartlegging som gir et godt grunnlag for utarbeiding av egen kompetansehevingsplan i IKT. Grunnlaget for kartleggingen er læreplanene i de ulike fagene.

Hva vet vi om læreres holdninger og motivasjon til bruk av digitale verktøy?
Lærernes holdninger og motivasjon til bruk av IKT er stort sett positiv. De fleste lærerne har en konstruktiv kritisk holdning til i hvilke sammenhenger bruk av IKT kan gi økt læringsutbytte for elevene. Men Sunndal vgs har (for) få «IKT-pionerer».

Lærernes holdninger til bruk av IKT i læringssituasjoner har vært noe dempet av praktiske problemer ved pålogging på skolens trådløse nettverk.

Har lærerne tilgang til hjemme-pc?
Alle lærerne disponerer egen bærbar pc som de også kan ta med hjem. De fleste lærerne har i tillegg egne datamaskiner hjemme tilknyttet internett.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ang. lærernes ped.IKT-kompetanse. Her føller nok mange at det er behov for mer kunnskaper, ikke nødvendigvis bruk av programvare, men heller hvordan bruke IKT i undervisningen for å øke motivasjonen, gi bedre læringsutbytte og mer variasjon i opplæringen. Mange programmer er i dag laget som "drillpro", skriveoppgaver o.l., dvs oppgaver som en like så godt kunne løst i en arbeidsbok ( NDLA er kansje et unntak med en del videosnutter for å visualisere lærestoffet. Jeg som lærer trenger å lære mer for å vite hvordan jeg skal få til en god opplæring ved hjelp av IKT og for å variere mer. Viktige spørsmål når er IKT et god redskap i læringsarbeidet og når er det ikke egnet.