onsdag 25. februar 2009

Elevenes IKT-bruk og kompetanse ved Sunndal vgs



web.20 er mer sentral for elevene enn for lærerne



Mitt inntrykk av elevenes IKT-bruk og deres kompetanse kan oppsummeres slik:

Elevens bruk av IKT/digitale verktøy

Elevene bruker IKT mer eller mindre i alle fag.
De bruker skolens LMS til å motta informasjon, levere oppgaver og prøver. Språklab er knyttet til LMS og brukes i fransk og litt i tysk og engelsk. Ungweb brukes. I klasserommet brukes presentasjonsprogram mye. Fagspesifikke programmer og nettsteder f.eks. LOKUS brukes i de fleste fag. Elevene bruker også egne mobiltelefoner til bilder og videoer. Elevene bruker Facebook og Wiki for å markedsføre avgangsrevyen.

I tillegg er det noe «fritidsbruk» - (msn, facebook....) på skolen i undervisningstimer, men mest i friminutt og fritimer.

Elevenes ferdighets- og kompetansenivå – hvilket nivå har elevene i dag?

Mange elever har god kunnskap, gode ferdigheter og reflekterte holdninger til bruk av IKT.

De fleste elevene har god kompetanse på bruk av programvare de er interessert i ut fra personlig «fritidsbruk». Dette gjelder i all hovedsak sosial programvare som Facebook, MSN, Youtube m.m..

Kompetansen på grunnleggende bruk av datamaskin , f.eks. organisering av egen datamaskin med mappestruktur, er ulike fordelt hos elevene - noen kan mer enn andre. Det samme gjelder for standardprogramvare som tekstbehandler, regneark og presentasjonsprogram.

Elevenes holdninger til bruk av IKT er varierende. Enkelte har noe vansker med å se konsekvenser av egne handlinger på internett. Mange elever har en «delingskulturholdning» der det sosiale aspektet ved bruk av IKT er viktig samtidig som de tradisjonelle holdningene til rett og galt blir utfordret. Følgende to spørsmål kan illustrere dette: Er det ok å offentliggjøre bildene fra festen sist lørdag på intrenett? Er det rett å laste ned musikk uten å betale for det?


IKT-opplæring – hvilken opplæring tilbyr skolen elevene i IKT og digital kompetanse?


Skolen gir alle elever på Vg1 grunnleggende opplæring i IKT (tilkobling til nettverk, organisering av mapper, tekstbehandling, presentasjoneprogram, antivirus, Classfronter, dubestemmer.no....). Det fokuseres på grunnleggende kunnskap, ferdigheter og holdninger.

I tillegg gir den enkelte faglærer elevene opplæring i fagspesifikk programvare og nettsteder (Kalkulator, ordliste, språklab, LOKUS....)

Elever på studiespesialisering kan velge programfag i IKT.

Alle elevene kan ta sertifisering til de ulike modulene i Datakortet på skolens kostnad, men skolen gir dem ikke spesifikk opplæring til dette.

Hva vet vi om elevers holdninger og motivasjon til bruk av digitale verktøy?

Elevene er positive til og godt motiverte for bruk av digitale verktøy, både på skole og i fritid. Motivasjonen gjelder all bruk av IKT. «Fritidsrelatert» bruk av IKT utgjør en vesentlig del av motivasjonen og kan i enkelte sammenhenger være problematisk i læringssituasjoner på skolen.

Ingen kommentarer: