onsdag 25. februar 2009

Hva brukes IKT til i læringsarbeidet ved Sunndal vgs?

Kort om status for dette området.













IKT blir brukt i alle fag. Digitale verktøy er viktige i programfaga



Digitale læremidler – hva finnes? Hva brukes?


Programvare

Skolen har LMS (Classfronter) som brukes til intranett med egne informasjonsrom og klasserom i tillegg til en del fagrom.

Kartleggingssystem for grunnleggende kompetanse i norsk , matematikk og engelsk, brukes for å kartlegge Vg1 elevenes grunnleggende kompetanse i lesing, skriving og rekning.
Skolen abonnerer på Lokus, Industriskolen og ordnett+. Lokus brukes i de fleste fellesfagene, men i varerende grad. Industriskolen brukes i programfagene i teknikk og industriell produksjon. Ordnett+ brukes som ordliste for elevene. Vi har tilgang til NDLA i naturfag, norsk for Vg1 og i programfag for Vg1 helse- og sosialfag. NDLA brukes noe i programfag i helse- og sosialfag, men omtrent ikke i naturfag og norsk.
Alle elevene har kalkulator innlagt på bærbare datamaskiner.

Fagspesifikk programvare som brukes i de enkelte fagene er tegneprogram (ulike -cad program), ulike styringsprogram (PLS, CNC, prosesstyring kjemiprosess), mat på data, språklab i LMS, dokumentasjonsprogram (Febdok..), bransjevise databaser (Byggforsk....), Geogebra og kalkulator (matematikk), NSD-stat i samfunnsfaglige programfag (brukes lite?), database (Accsess), programmering (Visual Studio, PLS-programmering), Webutvikling og multimdia (Exspression Studios), Web 2.0 aplikasjoner ( Wikispaces, Facebook .....................)

Utstyr

Alle elever og lærere har bærbare datamaskiner som brukes i læringsarbeidet og til «fritidsaktiviteter». Alle klasserom har internettforbindelse og er utstyrt med prosjektorer. Skolen har videokameraer og digitale fotoapparat. Ett klasserom har Smartboard.
De fagspesifikke digitale «utstyrslæremidlene» varierer fra datastyrte mekaniske maskiner (dreiebenk og prosessmaskiner...) og måleverktøy (avstandsmåler ) til at alle elevene har egne bærbare datamaskiner.

Alle ansatte har egen mobiltelefon der fastabonnemente og all bruk i arbeidstid blir betalt av skolen.


Undervisningsplanlegging – brukes IKT til undervisningsplanlegging?

Elevenes ukeplaner legges ut i virtuelle klasserom på skolens LMS (Classfronter). Til en viss grad legges planer for prøver og innleveringer i klasserommene på skolens LMS. Periodeplaner i de ulike fagene legges i liten grad ut på skolens LMS

Gjennomføring av undervisning – hvor ofte og hvordan brukes IKT til gjennomføring av undervisning?

På dette området er det store variasjoner.

Alle lærerne skriver i elevenes ukeplaner hver uke. Klasserommene i Classfronter brukes lite som informasjonekanal til elevene. Noen få lærere bruker fagrom i Classfronter aktivt der de legger ut fagstoff, tar inn elevarbeid og lenker videre til annet fagstoff. De fleste lærerne registrerre elevfravær i digital programvare.

De fleste lærere i fellesfagene bruker LOKUS. Lærere i aktuelle programfag på yrkesfag bruker NDLA og Industriskolen.

Lærere i programfag der det er eksplisitte krav i læreplanene om opplæring i bruk av digitale verktøy, gjennomfører dette.

Ordbøker og kalkulator er i daglig bruk.


Evaluering – brukes IKT til elevvurdering og undervisningsevaluering?

Merknader til orden og adferd registreres i skolens LMS. De fleste lærere registrerer elevenes fravær i skolens LMS . Kontaktlærerne gjennomgår ordens- og adferdsmerknader og fraværet med elevene hver uke.

Elevfravær, terminkarakterer og standpunktkarakterer registreres i skolens LMS og overføres til skolens administrasjonssystem.

Noen lærere bruke flervalgsoppgaver i skolens LMS som prøver.

Flere lærere registrerer karakternoteringer og kommentarer på skolens LMS.
Elevene har hele tiden tilgang til det som er registrert om dem på skolens LMS.

Spørreundersøkelser for elevene legges vanligvis ut på skolens LMS.
Alle elever gjennomfører hvert år en skolevurdering gjennom å svare på den nettbaserte spørreundersøkelsen Elevundersøkelsen

2 kommentarer:

anonym sa...

Mye har endret seg på kort tid og vi har fått et hav av muligheter og utfordringer.

Anonym sa...

Synes artikkelens innhold er relevant i forhold til IKT- bruk ved SVS. Angående bruk av Web. 2.0 ( eller sosial web ) vil jeg presisere at læreren fremdeles er premissleverandøren på hva som skal skje i læringsarbeidet. Mye med den tradisjonelle lærerrollen er fremdeles bra, og ikke alt nytt er nødvendigvis godt nytt. En klok mann ( tror jeg ) har sagt noe slik om denne problemstillingen " skolen må justere, ikke abdisere."
Hilsen GunnarB